Frustration over nyt kryds syd for Nye: Er det lavet for at genere bilisterne på Elstedvej mest muligt?
Det er blevet lidt mere besværligt for bilisterne på Elstedvej at passere Nye, end det har været tidligere. Som et led i udgravningen til Nye Høvej er der blevet etableret et nyt kryds på strækningen, og løsningen vækker undren blandt flere lokale borgere. De mener, at krydset er ugennemtænkt og uholdbart.
Bilisterne på Elstedvej har fået vigepligt, hvilket betyder, at de skal holde tilbage for trafikanterne på Nye Høvej, og samtidig skal de køre zigzag for at passere krydset. Men selvom det kan virke generende, er der ifølge kommunens projektleder Steffen Arnbo en god grund til, at det ser ud, som det gør.
Det handler først og fremmest om oversigtsforhold og trafiksikkerhed, og så er der taget højde for, at Elstedvej med tiden skal lukkes for trafik.
- Det lidt kringlede vejforløb kunne accepteres, fordi der er planer om at lukke Elstedvej på sigt, hvorved det knækkede forløb ikke længere bliver en del af krydset, forklarer han.
”Det kan da ikke være rigtigt, at man ved at lave et skævt kryds, ønsker at genere trafikanterne på Elstedvej mest muligt”.
”Kan kun give dig ret – en fuldstændig tåbelig løsning der er valgt”.
”Fatter heller ikke, hvorfor man ikke har lavet en rundkørsel. Det er helt skævt det kryds. Burde let kunne ændres”.
”Helt enig. Virkelig en møgdårlig løsning”.
Sådan lyder en række af reaktionerne på det nye kryds, som er blevet etableret syd for Nye mellem Nye Høvej og Elstedvej. For hvor bilisterne på Elstedvej før kunne køre uforstyrret forbi Nye, ser vejen i dag helt anderledes ud.
Steffen Arnbo, projektleder i Aarhus KommuneEn løsning i form af et sensorbaseret lyskryds eller en rundkørsel har ikke rigtig været på tale, og det skal nok ses i lyset af planerne for Elstedvej.
I forbindelse med udgravningen til den nye vej mellem Nye og Lystrup er der blevet lavet et helt nyt kryds på Elstedvej, som betyder, at bilisterne skal køre zigzag og holde tilbage for trafikanterne på Nye Høvej.
Og den løsning vækker altså undren blandt flere på den lokale Facebookgruppe.
Vigepligt på Elstedvej
Men der er en grund til, at krydset ser ud, som det gør. Det er Tækker Group, der har stået for anlæggelsen og betalingen af både Nye Høvej og det nye kryds, da virksomheden i forbindelse med byggeriet i Nye har lavet en udbygningsaftale med Aarhus Kommune.
Men det er kommunen, der er myndighed på området, og som har besluttet, hvordan krydset skulle udformes. Og det er trafiksikkerheden, der er i højsædet.
Det forklarer projektleder i Aarhus Kommune Steffen Arnbo i et skriftligt svar til LystrupLIV.
- Den nye vejforbindelse krydser den eksisterende Elstedvej og danner et firbenet kryds. Under projekteringen af krydset viste det sig, at det ikke var muligt at opnå tilstrækkelig oversigt ad Elstedvej fra Nye Høvej. Derfor var det nødvendigt at arbejde med vigepligt på Elstedvej, og det betyder, at man skal holde tilbage for trafikken på Nye Høvej, skriver han.
At bilisterne på Elstedvej hidtil har været vant til at køre lige igennem på strækningen, er også en af årsagerne til, at det nye kryds er indrettet, som det er. Ifølge Steffen Arnbo blev det vurderet, at der var risiko for, at de ville overse den nye vigepligt:
- Det blev derfor besluttet at arbejde med et forsat kryds, som anbefales som en trafiksikker løsning for denne type kryds, fordi vigepligten bliver meget tydelig.
Vejen nedlægges
Ifølge den reviderede helhedsplan for Nye, som forventes at blive vedtaget af byrådet indenfor den nærmeste fremtid, er det med årene hensigten at nedlægge Elstedvej som trafikåre.
Fremover skal bilisterne, som ønsker at krydse Nye, ind på byens kommende ringvej og ud af nyanlagte stikveje. Nye Høvej bliver med tiden en del af den nye ringvej, og Elstedvej på den vestlige side af ringen bliver lukket.
Det har også haft betydning for krydsets udformning.
- Det lidt kringlede vejforløb kunne accepteres, fordi der er planer om at lukke Elstedvej på sigt, hvorved det knækkede forløb ikke længere bliver en del af krydset. Til den tid bliver krydset et almindeligt T-kryds, skriver Steffen Arnbo og uddyber:
- En løsning i form af et sensorbaseret lyskryds eller en rundkørsel har ikke rigtig været på tale, og det skal nok ses i lyset af planerne for Elstedvej.
Han understreger desuden, at kommunen ser nærmere på dels de eksisterende veje og behovet for nye investeringer i veje og cykelstier i takt med udbygningen af Nye.