Halvfærdigt arbejde: Status på to forsinkede vejprojekter langs Elstedvej
Har du kørt på Elstedvej for nyligt, har du måske lagt mærke til, at dele af krydset mellem Lille Elstedvej og Elstedvej er gravet op. Krydset skal – som LystrupLIV tidligere har beskrevet – bygges om, men anlægsarbejdet er blevet forsinket.
Det samme er anlæggelsen af den nye vej, som skal forbinde Nye med Lystrup og Djurslandmotorvejen. I den forbindelse er Elstedvejs forløb blevet ændret, men hverken den eller den nye vej er blevet asfalteret, og bilisterne kører derfor på et mudret og snoet underlag.
Men selvom der i begge tilfælde er tale om ufærdigt arbejde, er begge projekter undervejs. Tækker Group forventer, at den nye vej står klar i løbet af foråret, mens Aarhus Kommune forventer, at det forbedrede og ombyggede kryds er færdigt inden sommer.
Der sker ting og sager langs Elstedvej, og har du kørt på vejen for nylig, har du sikkert lagt mærke til, at der er flere anlægsprojekter i gang. Ved Lille Elstedvej har en del af krydset været gravet op i en længere periode, og lige syd for Nye er Elstedvej blevet kringlet og mudret, og så er der gravet ud til en ny vej.
Det er projekter, som har været undervejs i noget tid, og som LystrupLIV tidligere har skrevet om.
For udefrakommende ligner det mest af alt halvfærdigt arbejde. Og det er det sådan set også. Anlægsprojekterne er nemlig blevet forsinket af både lange ventetider hos samarbejdspartnere og leverandører og dårligt vejr.
Peter Boe, tegnestuechef i Tækker GroupVi blev forsinket i efteråret, fordi der var meget vådt og ufremkommeligt, og da vi skulle bestille asfalt, var der nogle leveringsvanskeligheder. Vi forventer, at vi får asfalten i uge otte.
Syd for Nye har Tækker Group gravet ud til den nye vej, som skal forbinde Nye og Lystrup. Men den er endnu ikke blevet asfalteret, og derfor ligner det mest af alt en mudret grusvej.
- Det er et sammenrend af uheldige omstændigheder, der har gjort, at der ikke er asfalt på vejen endnu. Vi blev forsinket i efteråret, fordi der var meget vådt og ufremkommeligt, og da vi skulle bestille asfalt, var der nogle leveringsvanskeligheder. Vi forventer, at vi får asfalten i uge otte, siger Peter Boe, tegnestuechef hos Tækker Group, til LystrupLIV.
Elstedvej mere kringlet
Vejen, som får navnet Nye Høvej, skal forbinde Nye og Elev med Lystrup og motorvejsrundkørslen og aflaste den eksisterende Høvej, som ikke er gearet til den øgede mængde trafik. I den forbindelse bliver Elstedvejs forløb også ændret, da vejen syd for Nye kommer til at sno sig mere end sædvanligt. Det sker blandt andet af sikkerhedsmæssige hensyn for at forhindre uheld.
Den nye vej bliver koblet sammen med Høvej lige nord for letbaneskinnerne, og herfra skal bilisterne køre ad Petersmindevej for at ramme Lystrup og motorvejen. Og det er ikke kun asfalteringen af vejen, der er blevet forsinket.
- Syd for letbanen – ved Petersmindevej – mangler vi den endelige tilladelse fra kommunen for at kunne gøre vejprojektet færdigt. Vi åbner vejen op, så snart vi kan, men vi har ikke den endelige tidsplan for det endnu, siger Peter Boe, som dog forventer, at vejen bliver klar til brug i løbet af foråret.
Ifølge den nye helhedsplan for Nye, som fortsat er under behandling, bliver det med tiden slet ikke muligt at passere Nye ad Elstedvej. I stedet skal bilisterne ind på Nyes kommende ringvej og ud igen ad nyanlagte stikveje.
Ledninger skal flyttes
Længere mod Lystrup har det ene hjørne af krydset mellem Lille Elstedvej og Elstedvej været gravet op i flere uger. Efter mange års diskussioner og forskellige løsningsforslag skal krydset nemlig bygges om for at forbedre trafiksikkerheden.
Men også det projekt er blevet forsinket. Før ombygningen kan gå i gang, skal ledningerne i jorden flyttes, og ledningsejernes entreprenør har været overbooket. Aarhus Kommune rømmede grunden allerede i oktober sidste år, men på grund af akutarbejde og travlhed har ejerne af ledningerne endnu ikke kunnet flytte dem.
Men nu sker der langt om længe noget, fortæller Thomas Fredholm, der er projektleder i Teknik & Miljø i Aarhus Kommune:
- Ledningsejerne er i gang med at flytte ledningerne, og så snart de er færdige med det, er jeg ret sikker på, at min entreprenør tripper for at komme i gang med ombygningen. Hvor lang tid det tager, vil jeg ikke love alt for meget om, men vi skulle gerne være færdige inden sommer. Men det kommer igen an på, hvornår ledningsejerne ender med at blive færdige.
Et mere snævert kryds
Ombygningen af krydset omfatter blandt andet en ny overkørsel ved Elleparken, som gør bilisterne opmærksomme på, at de skal stoppe. Et nyt helleanlæg i midten af Lille Elstedvej, så bilisterne rettidigt opdater krydset, samt en hævet flade – et slags langt vejbump – som tvinger bilisterne ned i fart.
Samtidig skal der på det opgravede areal laves et såkaldt ’overkørbart areal’, hvor man placerer en hævet kantsten længere ude på kørebanen. Formålet er at lave ekstra plads til de store køretøjer i svinget og tvinge de almindelige bilister ned i fart ved at gøre krydset mere snævert.
Ifølge Thomas Fredholm kommer ombygningen af krydset ikke i stort omfang til at påvirke trafikken i krydset.
- Det kan ikke undgås, at vi generer trafikken i et eller andet omfang, men som udgangspunkt skal krydset gerne være funktionsdygtigt. Hvis de kan se, at der er noget trafikalt, som ikke fungerer, kan det være, at de spærrer noget af, men det forventes ikke blive sådan, at man ikke kan komme igennem, siger han.