Fællesrådet er bekymret for trafikken i Nye – byrådet vil genbesøge helhedsplanen inden vedtagelse
Den reviderede helhedsplan for Nye var onsdag den 18. januar på byrådets dagsorden. Det er mere end et år siden, at planen var i offentlig høring, og siden har Aarhus Kommune arbejdet på ændringer og tilretninger i planen. Blandt andet er dele af Nyes interne ringvejsforbindelse, Ringen, blevet flyttet.
Helhedsplanen er endnu ikke endeligt vedtaget, men den nærmer sig målstregen, og selvom det lokale fællesråd overordnet ser positivt på udviklingen af Nye, er netop trafikken noget af det, de er bekymret for.
De frygter rent ud sagt trafikalt kaos, når alle biler både i og omkring Nye skal ledes ind på den interne ringvej for at passere den nye by. Og så savner de, at udviklingen af Nye fra begyndelsen er tænkt ind i det omkringliggende lokalområde og bysamfund.
Mere om det i artiklen.
Den har været længe undervejs, og der blev givet 100 høringssvar med flere hundrede underskrifter, da Helhedsplan 2.0 for Nye var i offentlig høring i efteråret 2021.
Siden er der gået mere end et år, og onsdag den 18. januar ramte planen byrådssalen. Det blev ikke til en endelig vedtagelse, til gengæld blev planen sendt i Teknisk Udvalg, men ifølge byrådsmedlem Liv Gro Jensen (SF) nærmer den sig målstregen.
- Der er kommet rigtig mange gode høringssvar, som udfordrer og undersøger, om der er noget, der kan og bør skærpes. For os er det supervigtigt, at idérigdommen fortsætter og følges op på, sagde hun på onsdagens byrådsmøde.
Helhedsplanen udstikker de overordnede rammer for udviklingen af Nye. Den rummer blandt andet beskrivelser om Nyes forskellige byområder, de grønne områder og parker, boligtyper, bebyggelsens tæthed, erhverv og trafikale forhold.
Flemming Larsen, formand for Lystrup-Elsted-Elev-Nye FællesrådTanken om at lave en by, som fra begyndelsen har en ringvej, er god. Men at gøre den interne ringvej til en del af det samlede trafikmønster i bydelen skaber problemer.
Men byrådet var altså enige om, at det var værd at genbesøge en række af forholdene i planen. Blandt andet undrede det Venstre, at byen i den nye helhedsplan er planlagt til 13.500 indbyggere, når det tal tidligere har ligget på 10.000.
- Vi har brug for at blive lidt klogere på, hvordan det hænger sammen med den lidt skrøbelige infrastruktur derude, skolens kapacitet og samspillet med det øvrige udviklingsperspektiv i Aarhus Nord, sagde Christian Budde (V).
Ringvej som bærende element
Helhedsplan 2.0 er en revideret udgave af den første helhedsplan for Nye, som blev vedtaget i 2011. Efter høringsperioden er der lavet enkelte rettelser, blandt andet er den interne ringvejsforbindelse blevet rykket længere væk fra den kommende folkeskole.
Fællesrådet for Lystrup, Elsted, Elev og Nye er generelt positive overfor udviklingen af Nye, men allerede i forbindelse med den første helhedsplan var rådet bekymret for trafikafviklingen. Og det har ikke ændret sig med den nye helhedsplan.
Ifølge Steffen Sønderskov, formand for fællesrådets infrastrukturudvalg, er det særligt planerne om, at al trafik skal ledes ind gennem Nye af den planlagte ringvej, også kaldet Ringen, der skaber panderynker.
- Alle bilister skal føres ind og rundt på Ringen, men kommunen har selv anslået, at der kommer til at køre op mod 20.000 biler på vejen i døgnet. Det er fuldstændig vanvittigt. Man skal ind gennem boligkvarterer med kantstensparkeringer og masser af mennesker, siger han.
Streger er blevet til virkelighed
Hvor man i dag kan nå Randersvej via Elstedvej, kan bilisterne i fremtiden se frem til at skulle ind gennem Nye langs den nye ringvej. En vej hvor man efter planen kun må køre 40 km/t. Dette skal ifølge helhedsplanen ske, når Nye er fuldt udbygget, hvilket har en 30-40-årig tidshorisont.
Samtidig skal der etableres stikveje fra Koldkilde og Høvej, ligesom der skal laves en ny forbindelse mellem Ringen og Randersvej og Larsmindevej. Det er altså planen, at størstedelen af den omkringliggende trafik skal føres ind gennem Nye.
- Jeg ved ikke, hvorfor de vil presse så meget trafik derind. Vi har talt om vores bekymringer, siden vi så de første streger. Da sagde kommunen, at det bare var streger på et stykke papir, men vi kan jo se, at nogle af de streger er blevet til veje, siger Steffen Sønderskov.
- Tanken om at lave en by, som fra begyndelsen har en ringvej, er god. Men at gøre den interne ringvej til en del af det samlede trafikmønster i bydelen skaber problemer, supplerer Flemming Larsen, formand for Lystrup-Elsted-Elev-Nye Fællesråd.
Støj ved skole vs. støj ved boliger
Ifølge ham vil det også være til gene for de mange beboere i Nye, som med tiden kommer til at bo ud til den nye ringvej. Han henviser blandt andet til, at ringvejen er blevet flyttet længere væk fra den planlagte folkeskole, da trafikstøjen ved skolen oprindeligt ville blive for markant.
- De kommer til at bo ved en vej, som ifølge de nuværende regler ikke må ligge for tæt på skolen på grund af støjen. Så må den vel for pokker heller ikke ligge tæt på boliger? Det bliver ikke godt i fremtiden, siger Flemming Larsen.
Samme bekymring luftede Liv Gro Jensen (SF) ved onsdagens byrådsmøde. Hun kaldte det en overraskelse, at støjgenerne fra Ringen forventes at ligge over de officielle grænseværdier.
- Der er en risiko for, at støjen overstiger støjkravene markant, og det kommer bag på os. Antal forventede biler på Ringen per dag lyder også højt i forhold til, at der er tale om en bæredygtig by, der planlægges anderledes, sagde hun.
Skal Elevvej lukkes?
Også løsgænger Jakob Søgaard Clausen stillede spørgsmål til Nyes kommende ringsvejsforbindelse og trafikforholdene, og efterspurgte i den forbindelse rettidig omhu:
- Vi har et kæmpe område, som ikke er udbygget endnu, så det giver rigtig god mening, hvis vi får lagt en klar plan for infrastrukturen. Ellers risikerer vi det, vi er vant til, nemlig at det hele bliver på bagkant, og at vi først laver ændringer, når trafikken allerede er brudt sammen.
Mere om Nye?
Her på LystrupLIV har vi flere gange skrevet om udviklingen i Nye. I listen herunder har vi samlet en række af artiklerne. Klik på punkterne for at læse:
- Ny forbindelsesvej skaber ekstra trafik på Petersmindevej og Lystrupvej: Borgere bekymrede for belastningen
- I første omgang får Nye 70 almene boliger: Skal ligge spredt og blandet med det private byggeri
- Elev Skole opsætter pavilloner til undervisning: Antallet af årgange skrumper ikke alligevel
- På en gammel gård syd for Nye vil Jørn Tækker lave en kulturgård med koncerter, smedeværksteder og keramik
- Nye får en midlertidig vandrekirke og den skal males pink
- 93 sneglehuse står klar: Kom med indenfor
- Hos Nyma behøver du ikke at købe mere end nødvendigt: - Du kan købe én champignon, hvis det er det, du skal bruge
- Mads Kjeldsen var en af de første, der flyttede til Nye: - I starten havde vi havudsigt tre steder, men vi vidste godt, at det nok var midlertidigt
I løbet af høringsperioden på helhedsplanen blev der indgivet 100 bemærkninger med underskrifter fra en lang række borgere. Størstedelen var protester mod at nedlægge Elevvej gennem Lisbjerg Skov og opråb om en cykelsti på strækningen.
Også her går borgernes bekymringer på, at al trafik fra Elev skal føres ind igennem Nye via den nye stikvej fra Koldkilde. Men ifølge kommunen er det endnu ikke besluttet, om vejen gennem Lisbjerg Skov skal lukkes.
- Hvis Elevvej lukkes for gennemkørsel, vil vejen blive en langt bedre forbindelse for de bløde trafikanter, idet vejen kun vil betjene eksisterende ejendomme og funktioner langs vejen, skriver Teknik & Miljø i et svar på høringsbidragene og understreger, at høringssvarene bliver taget til efterretning.
Op i helikopteren
Når Helhedsplan 2.0 bliver vedtaget, kan lokalplanen for den nye folkeskole og for anden etape af byggeriet i Nye færdiggøres og byggeriet sættes i gang.
- Nye er vanvittigt spændende, og det er positivt, at projektet tilfører nye boligformer til området. Men hvis vi går helt op i helikopteren, så er problemet, at man ikke har tænkt over, hvilken sammenhæng byen indgår i, og hvordan den skal spille sammen med den bydel, den ligger i, siger fællesrådsformand Flemming Larsen.
Du kan finde Helhedsplan 2.0 for Nye her. På LystrupLIV har vi tidligere skrevet om de overordnede trafikplaner for Nye. Den artikel kan du finde her. En del af ringvejens forløb har ændret sig, siden artiklen blev publiceret og helhedsplanen offentliggjort. Ændringerne skal nu skrives ind i planen inden den endelige vedtagelse.