Ny forbindelsesvej skaber ekstra trafik på Petersmindevej og Lystrupvej: Borgere bekymrede for belastningen
Anlægsarbejdet til den nye vej, som skal forbinde Nye og Lystrup, er i fuld gang. Men det er ikke alle, der er begejstrede for løsningen. Vejen skal nemlig kobles sammen med Høvej, og trafikken skal ledes ad Petersmindevej og Lystrupvej ned til motorsvejsrundkørslen syd for Lystrup.
Det bekymrer flere borgere, som frygter trængsel, støj og uheld. Ifølge Aarhus Kommune kan Petersmindevej godt håndtere den ekstra trafik, og så kommer der mere langsigtede løsninger i form af nye motorvejstilkørsler på sigt.
Læs mere i artiklen.
Gravemaskinerne arbejder på livet løs på markerne syd for Nye, og anlægsarbejdet til den nye vej, som skal forbinde Nye med Lystrup og motorvejsrundkørslen, er i fuld gang. Og selvom vejen skal aflaste den eksisterende Høvej, er det ikke alle, der er begejstrede for løsningen.
Flere borgere er bekymrede for planerne om, at den nye vej skal kobles til Høvej lige nord for letbaneoverskæringen, og at trafikken derfra skal føres via Petersmindevej, ud på Lystrupvej og videre til den store rundkørsel.
Steffen Arnbo Nielsen, projektleder i mobilitetsafdelingen i Aarhus KommuneDet var vores vurdering, at den eksisterende Høvej ikke var i stand til at afvikle den ekstra trafik, og det var derfor, at Tækker tilbød at bygge en ny vej. Omvendt vurderede vi både dengang og nu, at Petersmindevej er i stand til at tage imod den forøgede trafik.
- Den trafik skal bare helt væk fra Petersmindevej, ellers skal der laves fartdæmpende foranstaltninger. Folk fatter i forvejen ikke at sætte farten ned, når de kører forbi byskiltet, skriver en borger på Facebook, og en anden stemmer i:
- Det virker ikke særlig gennemtænkt at sende folk ned til krydset ved Petersmindevej, Skæringvej og Lystrupvej.
Frygter flere ulykker
Det er ikke kun på Facebook, at borgerne forudser, at den nye vej kommer til at volde problemer. Det gør også Kent Krøyer, som bor på Lystrupvej. Han oplever, at Lystrupvej er stærkt befærdet, og han er generet af støjen fra både den og motorvejen.
- Der er i forvejen rigeligt med trafik og støj på Lystrupvej, så det bliver ikke godt. Nye vokser hurtigt i indbyggertal, skriver han i en mail til LystrupLIV og fortsætter:
- Brostenene for enden af Petersmindevej og Skæringvej ud til Lystrupvej blev i sin tid etableret på grund af et alvorligt trafikuheld. Hvis trafikken fra den voksende bydel skal ledes gennem det kryds, så er det efter min mening opskriften på flere ulykker.
Den nye vej, som får navnet Nye Høvej, skal ligge parallelt med Høvej syd for Nye. Lige inden letbaneskinnerne fletter den nye vej sammen med Høvej, og derfra skal bilisterne altså dreje mod venstre ind ad Petersmindevej, og derefter til højre på Lystrupvej for at komme ud til den store motorvejsrundkørsel.
I stand til at afvikle ekstra trafik
Det er Tækker Group, som står for anlæggelsen af den nye vej mellem Nye og Lystrup. Vejen er en del af den udbygningsaftale, de har indgået med kommunen i forbindelse med første etape af byggeriet. Strækningen bliver på sigt en del af den interne og gennemgående ringsvejsforbindelse i Nye.
Ifølge Steffen Arnbo Nielsen, som er projektleder i mobilitetsafdelingen i Aarhus Kommune, indbefatter den nye vej også en ombygning af krydset mellem Høvej og Petersmindevej, så vejen får et mere direkte forløb.
- Det var vores vurdering, at den eksisterende Høvej ikke var i stand til at afvikle den ekstra trafik, og det var derfor, at Tækker tilbød at bygge en ny vej. Omvendt vurderede vi både dengang og nu, at Petersmindevej er i stand til at tage imod den forøgede trafik, siger han.
Han har ikke kendskab til, at krydset mellem Petersmindevej og Lystrupvej skulle være farligere end andre steder, men han understreger, at kommunen følger med i, om der bliver behov for fartdæmpende tiltag på vejen.
- Det ligger som udgangspunkt ikke i projektet for Nye, men det er klart, at vi må se på det, hvis det viser sig, at der er en problemstilling omkring hastigheden. Det kan være fartdæmpende foranstaltninger, en indsnævrende byport eller andet. Det er en problematik, vi også oplever andre steder, hvor en eksisterende vej går ind i en byzone, siger Steffen Arnbo Nielsen.
En anden løsning på lang sigt
Han forklarer, at den nye vej fører trafikken fra Nye mod Lystrup og den trafikerede motorvejsrundkørsel, fordi den første etape af Nye ligger i den østlige del af byen. Trafikken er derfor orienteret mod Lystrup fremfor mod Lisbjerg.
Men den nye vej er ikke løsningen på længere sigt. Det er nemlig planen, at Nye skal kobles til motorvejen via tilslutninger både øst og vest for byen. Helhedsplan 2.0 for Nye, som forvaltningen på nuværende tidspunkt arbejder på at færdiggøre, beskriver de trafikale løsninger i og omkring Nye. Det forventes, at helhedsplanen bliver endeligt godkendt af byrådet i løbet af november.
- På lang sigt er det meningen, at man vil undersøge muligheden for at lave en forlængelse ned til motorvejsrundkørslen, som går uden om Lystrup. Og i takt med udviklingen i Lisbjerg arbejder man på at lave et nyt tilslutningsanlæg til motorvejen mod vest via en parallel vej langs motorvejen, siger Steffen Arnbo Nielsen.
Som et led i etape to og byggeriet af den nye folkeskole i Nye – som kommunen er i gang med at udarbejde lokalplanerne for – ser man også på de trafikale løsninger mod vest:
- Larsmindevej er umiddelbart heller ikke i stand til at kunne afvikle trafikken til og fra Nye. Så vi er på tilsvarende måde ved at se på, hvad der skal til for, at man kan afvikle trafikken den vej. Når den samlede trafikmængde er for stor, for eksempel mod Lystrup, vil vi så tage stilling til, hvordan man laver en direkte forbindelse til motorvejsrundkørslen.