Ekstra letbanebomme opsættes ved Sønderskovvej
Letbanen fra Lystrup til Aarhus H kører nu dobbelt så ofte som normalt i morgen- og eftermiddagstimerne. På den baggrund har Aarhus Letbane vurderet, at det er nødvendig at øge sikkerheden for trafikanterne ved overkørslen på Sønderskovvej.
Frem til november pågår derfor en ombygning, hvor der både bliver opført ekstra bomme for bilisterne og nye bomme for cyklister og fodgængere. Ifølge projektleder Thomas Honoré er der nemlig for mange, der går over skinnerne, selvom bommene er nede og lysene blinker.
Anlægsarbejdet får i det store og hele ikke betydning for trafikken, men det kan blive nødvendigt at lukke Sønderskovvej i et par timer, når de nye bomme skal testes.
Der er behov for en sikkerhedsopgradering ved letbaneoverkørslen på Sønderskovvej. Sådan lyder det fra Aarhus Letbane, som i kølvandet på de ekstra afgange i myldretiden, har lavet en risikovurdering af overkørslerne på strækningen mellem Hornslet og Aarhus H.
- Når man kommer frem til overkørslen i dag, møder man en bom, der går ned foran bilerne i den ene side af vejen, mens der for cyklisterne og de gående er en fast chikane. Vi ser rigtig mange, der på cykelstien og fortovet render hen over banen, selvom bommene ved bilisterne er nede og lysene blinker, siger Thomas Honoré, projektleder hos Aarhus Letbane.
Og det skal altså være slut med, at trafikanterne går over skinnerne, selvom bilerne holder for stop. Derfor vil letbanen frem til november arbejde på at opsætte nye bomme ved cykelstien, ligesom der skal opføres to ekstra bomme på kørebanen.
Thomas Honoré, projektleder hos Aarhus LetbaneOver de næste uger vil man kunne se, at de render nogle folk rundt derude og trækker kabler, men det er ikke noget, der vil influere på vejtrafikanterne. Vi kommer ikke til at spærre vejen.
Det er nemlig ikke kun cyklister og fodgængere, som har svært ved at finde tålmodigheden frem.
- Det er ikke noget, vi udpræget ser i Lystrup, men nogle steder ser vi desværre også, at utålmodige bilister kører udenom bommene og zigzagger. Hvis det går galt, går det rigtig, rigtig galt, så når vi alligevel skal ændre noget ved overkørslen, sætter vi to ekstra bomme op for bilisterne, siger Thomas Honoré.
En gammel overkørsel
Den 7. august trådte letbanens nye køreplan i kraft. Det betyder, at der er skruet op for intensiteten på strækningen mellem Hornslet og Aarhus H. I to timer om morgenen og fire timer om eftermiddagen afgår der dobbelt så mange tog som før.
Det er i den forbindelse, at Aarhus Letbane har lavet en vurdering af, om der er behov for yderligere sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
- I tidernes morgen overtog vi overkørslerne på Grenåbanen fra BaneDanmark, og som følge af den øgede driftsintensitet har vi set på det helt fra bunden. Cykelstien er en del af supercykelstien i Aarhus, og vi kan se, at der kommer flere og flere cyklister og mere trafik igennem, siger Thomas Honoré.
Arbejdet ved overkørslen er allerede påbegyndt, og der er opsat et skilt med informationer om, at Aarhus Letbane arbejder på stedet frem til november. Den præcise tidsplan for projektet er endnu ikke fastlagt, men ifølge Thomas Honoré forventer man, at de nye bomme er klar til at blive testet i slutningen af oktober.
- Allerede nu vil borgerne kunne se, at der begynder at ske noget. Over de næste uger render der nogle folk rundt derude og trækker kabler, men det er ikke noget, der vil influere på vejtrafikanterne. Vi kommer ikke til at spærre vejen, siger han.
Arbejder om natten
Heller ikke letbanedriften bliver forstyrret af anlægsarbejdet, og netop fordi man forsøger at påvirke trafikken mindst muligt, tager det lang tid at få projektet fulgt til dørs.
- Vi kunne godt have valgt en anden tilgang, hvor vi lukkede banen og vejen i en uge og knoklede på, men det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt for borgerne. Så det tager lidt længere tid, fordi det hele skal være i drift imens, og det er ret kompliceret, fordi der skal trækkes nye kabler og ledninger, siger Thomas Honoré.
Han understreger desuden, at eventuelt entreprenørarbejde, som kræver, at letbanen ikke kører, vil blive udført om natten. Der bliver ikke lavet ændringer på overkørslen ved Lystrupvej, da der allerede er to bomme i hver retning, som også spærrer for fortovet og cykelstien.
Når de nye bomme ved Sønderskovvej skal tages i drift, kan det blive nødvendigt at spærre vejen i et par timer, siger Thomas Honoré:
- Jeg kan ikke sige, om det bliver en dag, en nat eller en weekend. Det er kommunen, som skal give tilladelse til det, og i samarbejde med dem vil vi selvfølgelig lægge det på et tidspunkt, hvor det generer mindst muligt.