Nu går anlægsarbejdet snart i gang: Ny vej mellem Nye og Lystrup
Der skal anlægges en ny vej syd for Nye, som skal forbinde Nye og Elev med Lystrup og fordelerringen ved Djurslandmotorvejen. Vejen skal ligge parallelt med Høvej og skal aflaste den eksisterende vej, som ikke kan imødekomme den trafik, der genereres fra Nye.
Det er Tækker Group, der står bag anlægsprojektet, og tegnestuechef Peter Boe anslår, at det koster mellem 8 og 10 millioner kroner. I første omgang kommer der ikke til at være cykel- eller gangsti ved vejen, men den del kommer senere i takt med udbygningen af Nye.
Byggeriet forventes at gå i gang op mod sommerferien og varer seks til otte måneder.
Det er ikke så mærkeligt, hvis man er optaget af, hvordan infrastrukturen omkring Nye kommer til at se ud. For hvordan skal vejnettet, cykelstierne og stierne udbygges i takt med, at der kommer flere og flere indbyggere i den helt nye by?
En af de ting, som er på tegnebrættet, er en helt ny vej syd for Nye, som skal løbe parallelt med Høvej og forbinde Elev og Nye med Lystrup og den store fordelerring ved Djurslandmotorvejen.
Det er Tækker Group, som også står bag selve Nye, der står for anlæggelsen af vejen, som med tiden bliver en del af den interne ringvejsforbindelse i byen.
- Vejen er et led i den udbygningsaftale, vi har indgået med Aarhus Kommune i forbindelse med første etape af byggeriet i Nye. Den nuværende Høvej kan ikke imødekomme og absorbere den trafik, der genereres fra Nye, derfor har vi lavet en aftale med kommunen om, at i stedet for at opgradere vejen, laver vi en ny, siger Peter Boe, tegnestuechef i Tækker Group.
Peter Boe, tegnestuechef i Tækker GroupVejen bliver først opgraderet med cykelsti og fortov på hver side, når vi begynder at bygge omkring den. Og det ligger i en af de meget senere etaper af Nye. Vi kan håbe, at den eksisterende Høvej bliver aflastet lidt, og at det på den måde skaber bedre forhold for cyklisterne.
Vejen kommer i første omgang til at hedde Nye Høvej, og bliver placeret i forlængelse af den nuværende Nye Høvej, som snor sig internt i Nye og ender i et kryds på Elstedvej. Med tiden kommer den til at skifte navn til Ringen – den ringvejsforbindelse som skal forbinde Nyes bydele med hinanden, og som får en fartgrænse på 40 km/t.
Ingen cykelsti nu
Den nye vejstrækning kategoriseres som en privat fællesvej, ligesom Nye Høvej internt i Nye er det på nuværende tidspunkt. Vejen bliver koblet sammen med Høvej, lige inden den krydser jernbanen syd for Nye, og overgår her til at være en kommunal vej.
- Det er Aarhus Kommune, der har ansvaret for det stykke, hvor den krydser letbaneoverkørslen. Der er nogle særlige forhold rent skiltnings- og sikkerhedsmæssigt, forklarer Peter Boe.
I første omgang bliver der ikke anlagt cykel- eller gangsti ved den nye vej, men ifølge Peter Boe tilføjes de mere lempelige forhold for cyklister og gående i takt med udbygningen af Nye.
- Vejen bliver først opgraderet med cykelsti og fortov på hver side, når vi begynder at bygge omkring den. Og det ligger i en af de meget senere etaper af Nye. Vi kan håbe, at den eksisterende Høvej bliver aflastet lidt, og at det på den måde skaber bedre forhold for cyklisterne, siger han.
Tækker Group har fået godkendelsen til at anlægge den nye vej og skal nu have den endelige aftale på plads med entreprenøren. Peter Boe forventer, at byggeriet igangsættes op mod sommerferien, og at det tager seks til otte måneder at få vejen færdig.
Visioner for trafikken
Da den nye vej skal være et supplement til den eksisterende Høvej, får anlægsarbejdet ikke som sådan betydning for trafikken.
- Det betyder minimalt, fordi vi beholder den gamle vej, mens vi laver den nye. Men der vil selvfølgelig være nogle maskiner på Elstedvej, siger Peter Boe.
Han ved endnu ikke præcist, hvor meget anlægsprojektet kommer til at koste, men han anslår, at beløbet ender på et sted mellem 8 og 10 millioner kroner.
Foruden den gennemgående ringvejsforbindelse internt i Nye, er mange af idéerne og visionerne for trafikken i Nye beskrevet i den helhedsplan, som forventes at blive endeligt vedtaget efter sommerferien.
Der er blandt andet planer om at anlægge en mindre og ensrettet ringvej ved letbanestationen i Nye, som til den tid er placeret i byens centrum. Derudover skal den store ringvej forbindes med de omkringliggende veje via fem indfaldsveje. Det kan du læse mere om her.