Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger LystrupLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Ifølge Aarhus Kommune er der 143 offentlige ladestandere i kommunen, og antallet steg med 240 procent fra 2020 til 2021. Hos ID Hair i Lystrup har de opsat syv ladere, som både benyttes af medarbejdere og lokale borgere. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Her kan du lade din elbil - er der flere standere på vej?

Jeg er lige vendt hjem fra en skiferie i Norge, og selvom jeg egentlig ikke er specielt misundelig på deres myseost, så har Norge noget andet, som gør, at jeg føler, at vi er bagud i Danmark.

I Norge står der nemlig ladestandere til elbiler overalt. På parkeringspladserne foran fjeldhotellet, og i skiskurene ved deres hytter. Faktisk er ni ud af ti nye solgte biler i Norge enten el- eller hybridbiler.

Så langt er vi ikke kommet i Danmark (endnu), men i Lystrup gør virksomheden ID Hair sit for at bidrage til den grønne omstilling. Folkene bag har nemlig valgt at opstille hele syv ladestandere, og dem kan du køre forbi og bruge, hvis du har en elbil.

Hvad endnu bedre er, så kommer strømmen fra nogle store solceller, som sidder på virksomhedens tag. Når solen altså skinner. Kasper Christensen, som er marketingchef, hos ID Hair, kalder det ”sund fornuft” at låne standerne ud, når de ellers bare ville stå ubrugt.

Standerne ved ID Hair er de eneste offentlige ladere i Lystrup, Elsted, Elev og Nye, og som lovgivningen er lige nu, kan Aarhus Kommune ikke opsætte flere.

Men med en ny lov, som træder i kraft til april, kan det være, at kommunen får lidt bedre mulighed for at fremme ladeinfrastrukturen. Bliver det en realitet, er der blandt andet fokus på Lystrup og omegn, for kommunen kan godt se, at der mangler ladestandere.

Hos Lystrup Svømning ser den nærmeste fremtid lys ud. Der går nemlig ikke mange måneder, før foreningen overtager nøglerne til det nye svømme- og aktivitetscenter Momentet. Går alt efter planen, bliver dørene slået op til juni.

Jeg fik lov til at kigge ind for at se, hvor langt byggeriet er. Direktør Camilla Jørgensen kan snart se resultatet af en lang og omfattende proces, hvor det er lykkedes at indsamle en stor portion fondsmidler. Projektet koster nemlig i alt omkring 45 millioner kroner.

Til sidst skal der lyde et stort tillykke til Lystrup-virksomheden Sørensen Læder, som onsdag modtog DI Østjyllands Initiativpris for deres arbejde med bæredygtighed, dyrevelfærd og miljø.

Det var alt fra mig i denne omgang. Tak for din tid.

Billede af Mette Marie Birch Breuning
Billede af skribentens underskrift Mette Marie Birch Breuning Journalist
Hos ID Hair kan der både lades rene elbiler og hybridbiler, som både kører på el og benzin eller diesel. De syv ladestandere har kostet omkring 100.000 kroner at få etableret. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Hos ID Hair i Lystrup kan du lade din elbil på solenergi

Syv ladestandere til elbiler. Så mange fik virksomheden ID Hair opsat i maj sidste år, fordi medarbejderne og virksomheden selv gerne ville køre i el- og hybridbiler.

Men hvorfor skulle ladestanderne stå tomme, når virksomheden ikke selv brugte dem?

Det kunne Kasper Christensen, som er marketingschef hos ID Hair, og de andre medarbejdere ikke se meningen i, og derfor har de gjort deres ladestandere offentligt tilgængelige for de elbilister, der måtte komme forbi.

Og de bliver i høj grad brugt. Særligt lige efter arbejdstid og op til weekenden er der tryk på elkablerne.

På Lægårdsvej har ID Hair opsat syv ladestandere til elbiler, og når solen skinner, trækker de strøm fra de store solpaneler på taget. Fire af dem bruger virksomheden selv i arbejdstiden, men ellers har de lokale elbilister mulighed for at tanke op. Det er sund fornuft, mener marketingchef Kasper Christensen.

Egentlig opstod initiativet ud fra ID Hairs eget behov. Flere og flere medarbejdere havde et ønske om at køre i enten hybrid- eller elbil, og derfor besluttede virksomheden sig for at opstille syv ladestandere til elbiler ved deres kontor på Lægårdsvej.

- Vi regnede os frem til, at fire standere ville stille vores eget behov, men vi kunne lige så godt tage hele rækken af parkeringspladser og opsætte syv. Og så kunne vi ret hurtigt regne ud, at de bare ville stå tomme på mange tidspunkter af døgnet, fortæller Kasper Christensen, som er marketingchef i ID Hair.

Derfor har ladestanderne siden begyndelsen været offentligt tilgængelige for de lokale borgere i Lystrup og de elbilister, der ellers måtte komme forbi.

Da vi meldte det ud, væltede det ind med kommentarer, så der er åbenbart et behov for det. Vi ligger i et industrikvarter, og det er ikke et område, hvor udbyderne selv vil sætte noget op, så derfor bliver vi nødt til at se på mulighederne for at udlåne ladere.

Kasper Christensen, marketingchef i ID Hair

Tre af laderne kan bruges hele døgnet rundt, mens de sidste fire er reserveret til medarbejderne og ID Hairs gæster i tidsrummet 8-16.

- Det koster ikke noget for os at gøre laderne tilgængelige for andre, så vi skulle ikke tænke ret meget over det, inden vi fik dem etableret, siger Kasper Christensen.

Chip og ladekabel

Muligheden for at lade sin elbil hos ID Hair har eksisteret siden maj sidste år, og ifølge Aarhus Kommunes kort over ladestandere er der ikke andre offentligt tilgængelige standere i Lystrup, Elsted, Elev og Nye.

Ladestanderne kommer fra operatøren Clever, og det eneste, det kræver, er, at man husker sit ladekabel. Har man et abonnement ved en anden operatør, kan man stadigvæk godt bruge laderne og betale via sin egen operatørs app.

- Her til morgen kunne jeg se, at en af bilerne havde holdt natten over. Så kommer ejeren og henter den i formiddag, og så er den klar til at køre igen. Det er det, der er hele meningen med det, siger Kasper Christensen, som kalder det ”sund fornuft”, at ladestanderne også kan bruges af offentligheden.

Virksomheden tjener ikke noget på ladestanderne, men får strømmen refunderet af udbyderen. Omkostningerne er lave, og det har kostet cirka 100.000 kroner at få sat dem op.

Der er tale om destinationsladere, som ikke lader lige så hurtigt som lynladere, men giver mulighed for at få tanket ekstra kilometer på strømkontoen. Det er særligt praktisk for de elbilister, som ikke har mulighed for at lade derhjemme.

- I samme ombæring smed vi solceller på taget, så når solen ellers gider at skinne, så får man bæredygtig strøm på. Vi synes godt, at vi kan mærke, at bilen kører lidt bedre, når den har fået lidt solstrøm på, siger Kasper Christensen.

Lokale brugere

Der er dagligt to til tre bilister, der lader deres elbil hos ID Hair. Tidspunktet lige efter arbejdstid er særligt populært, og fredag eftermiddag er der også tryk på elkablerne.

Kasper Christensen er marketingchef hos ID Hair. Han har selv en elbil, og forventer ikke at vende tilbage til en benzin- eller dieselbil. Foto: Mette Marie Birch Breuning

De tre ladere, som er tilgængelige hele døgnet rundt, kan man finde på Clevers app. Her kan man se, om de er tilgængelige, og derudover har ID Hair også reklameret med tilbuddet på de sociale medier.

- Da vi meldte det ud, væltede det ind med kommentarer, så der er åbenbart et behov for det. Vi ligger i et industrikvarter, og det er ikke et område, hvor udbyderne selv vil sætte noget op. Derfor bliver vi nødt til at se på mulighederne for at udlåne ladere, siger Kasper Christensen og fortsætter:

- Vi ser tit, at folk parkerer bilen i laderen og går op ad vejen til et møde ved en anden virksomhed. Det er lige præcis sådan, det skal fungere.

Ifølge marketingchefen har tilbagemeldingerne kun været positive, og det er ofte lokale borgere, som gør brug af tilbuddet, fordi de ikke kan lade deres bil ved deres bolig. Han mener også, at virksomheder og firmaer har en forpligtelse til at bidrage til den grønne omstilling.

- Så jeg vil stærkt opfordre andre til at gøre det. Virksomhederne behøver ikke at stille deres ladere til rådighed for offentligheden i løbet af dagen, hvis de selv skal bruge dem, men de kan åbne for dem om eftermiddagen, når medarbejderne tager hjem fra arbejde, siger Kasper Christensen.

Lynhurtig strøm

Ifølge Kasper Christensen er det virksomhedens nærhed til Lystrup by, som gør det til en oplagt mulighed at have offentlige ladestandere. Han håber, at initiativet kan inspirere de andre virksomheder i området.

- Vi håber, at det smitter lidt af. Det kunne være godt, hvis der var et fantastisk netværk, og elbilisterne aldrig ville have problemer med at lade. Hvis folk skulle langt væk fra Lystrup for at lade hos os, var det ikke blevet til den succes, det er, siger han.

Et abonnement hos Clever, hvor du kan lade ubegrænset både ude og hjemme, koster cirka 800 kroner. Alle kan bruge ladestanderne ved ID Hair - også selvom man har et abonnement ved en anden operatør. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Siden maj har ID Hair fået udskiftet en enkelt ladestander, men ellers har der ikke været problemer med dem. Det sker også meget sjældent, at brugerne holder på pladserne udenfor de tilladte tider.

Virksomheden har desuden overvejet mulighederne for at opsætte en hurtiglader, hvor bilen kan blive ladet op i løbet af 30 minutter. Det kræver dog langt flere penge og strøm, så det er ikke på tegnebrættet lige nu.

- Vi har talt løst om det, for det er typisk det, som folk har brug for, og der er ingen hurtigladere her i området. Det bliver en investering, og det er vi ikke klar til endnu, men vi kan sagtens se fordelene i det.

Aarhus Kommune må ikke sælge strøm til elbiler, og kan derfor ikke opsætte ladestandere på offentlige arealer. Men en ny lov, som træder i kraft til april, kan måske give kommunen bedre mulighed for at udvide ladeinfrastrukturen. Arkivfoto: Michael Bager

Ny lovgivning kan måske sikre flere ladestandere til elbilerne i Lystrup og omegn

Der mangler ladestandere til elbiler i Lystrup, Elsted, Elev og Nye og de andre oplandsbyer. Det ved Aarhus Kommune godt, men det er desværre ikke muligt for den at gøre noget ved det.

Med den nuværende lovgivning er det nemlig kun de private udbydere, der kan opstille ladestandere, og det gør de som regel der, hvor der er det bedste marked. Altså i midtbyen.

Men ifølge Hannah Winge, som er mobilitetsplanlægger i Aarhus Kommune, træder der en ny lov i kraft til april, som måske gør det nemmere for kommunen at bestemme, hvor der skal stå ladestandere.

Og så har kommunen blandt andet fokus på Lystrup og omegn.

Der er ikke mange offentlige ladere til elbilisterne i Lystrup og omegn, og kommunen kan ikke selv opsætte flere. Til april træder en ny lov i kraft, som forhåbentlig gør det muligt for Aarhus Kommune at påvirke, hvor de nye ladestandere skal stå. Og der er fokus på Lystrup og de andre oplandsbyer.

Bor man i Lystrup, Elsted, Elev og Nye, og har man en elbil eller en hybridbil, er det nok en god idé at installere en ladestander i hjemmet, hvis man har mulighed for det.

For offentlige ladestandere er der ikke mange af – faktisk er det kun hos virksomheden ID Hair, man har mulighed for at tanke strøm, ellers må man køre en tur til Lisbjerg eller Hjortshøj.

Og det vil kommunen gerne lave om på. Det kan bare ikke lade sig gøre.

- Med den nuværende lovgivning kan vi give tilladelse baseret på et gæsteprincip. Det betyder, at vi kan give de private udbydere af ladestandere tilladelse til at låne et offentligt areal. Men vi kan ikke sige til operatørerne, at de skal gøre det. De skal komme til os, forklarer Hannah Winge, som er mobilitetsplanlægger i Aarhus Kommune.

Jeg kan sige, at vi har øje på Lystrup, for vi kan godt se, at der mangler ladestandere der. Så det er i planerne, men hvor mange ladestandere og lige nøjagtigt hvor, det kan jeg ikke sige noget om endnu.

Hannah Winge, mobilitetsplanlægger i Aarhus Kommune

Operatørerne vurderer altså, hvor det er attraktivt for dem at opstille ladestanderne, og indtil nu har det primært været i midtbyen. Derfor mangler der ladestandere i flere oplandsområder, blandt andet i Lystrup og omegn.

- Der er mange, der gerne vil have ladestandere etableret i yderområderne, men operatørerne har ikke set det som attraktivt nok endnu, siger Hannah Winge.

Medfinansiering af ladestandere

I Danmark er det primært virksomhederne E.ON, Clever, Sperto, Ionity og Tesla, der udbyder ladestandere til elbiler. Aarhus Kommune kan ikke selv opstille ladestandere på kommunens jord, for de må ikke skabe profit ved at sælge strøm. De kan heller ikke påvirke, hvor laderne opstilles.

Men det bliver der måske lavet om på med en ny lovgivning, som træder i kraft til april. Selv at opsætte standere og sælge strøm får kommunerne ikke mulighed for, men håbet er, at Aarhus Kommune med den nye lov kan få indflydelse på placeringen af laderne.

- Vi ved stadig ikke med sikkerhed, hvad loven indeholder, men vi får nogle flere muligheder. Hvis vi for eksempel synes, at operatørerne bør opsætte ladestandere i yderområderne, men de ikke synes, at det er attraktivt, så har vi mulighed for at medfinansiere ladestanderne, siger Hannah Winge og understreger, at det stadig er uvist, hvad loven præcis kommer til at indeholde.

Elbiler og ladestandere i Aarhus Kommune

  • Antallet af indregistrerede el- og hybridbiler i Aarhus Kommune er steget fra 2,48 procent i starten af 2021 til 5,7 procent i starten af 2022.
  • Der er 143 offentligt tilgængelige ladestandere med omkring 267 ladepunkter i Aarhus Kommune (en ladestander har ofte flere ladepunkter), hvoraf 87 står på offentlige arealer.
  • Hvis man ønsker at opsætte en ladestander ved sin bopæl, arbejdsplads eller forretning, kan man kontakte en af de private operatører.
  • Hvis ladestanderen skal opføres på kommunens jord, skal placeringen og udformningen godkendes af Aarhus Kommune.
  • Det er ikke tilladt at opføre ladestandere til privat eller delvist privat brug på et offentligt areal.
  • Det er heller ikke muligt at få tilladelse til at trække et kabel fra sin egen ejendom over en offentlig vej eller et fortov for at oplade sin bil – heller ikke selvom kablet er monteret på belægningen eller gravet ned i den.

Kilde: Aarhus Kommune

Hvis kommunen får de forventede beføjelser, har den fokus på oplandsbyerne, herunder også Lystrup og omegn. Og i øjeblikket er Hannah Winge og hendes kollegaer i gang med at lave analyser af, hvor det kunne give mening at opsætte ladestandere.

Det er dog stadig for tidligt at sige noget om konkrete fremtidige placeringer i Lystrup, Elsted, Elev og Nye, understreger hun:

- Jeg kan sige, at vi har øje på Lystrup, for vi kan godt se, at der mangler ladere der. Så det er i planerne, men hvor mange ladestandere og lige nøjagtigt hvor, det kan jeg ikke sige noget om endnu.

En lang proces

I Lystrup har virksomheden ID Hair som beskrevet gjort deres syv ladestandere offentligt tilgængelige. På spørgsmålet om, hvorvidt kommunen kan indgå aftaler med andre virksomheder, svarer Hannah Winge, at hendes afdeling ikke selv kan lave aftaler med dem.

- Vi skubber altid på for, at virksomhederne gør deres ladestandere offentligt tilgængelige, for det er en stor del af, hvordan vi får en god ladeinfrastruktur i Aarhus Kommune. Vi kan ikke selv lave aftaler med virksomhederne, men vi kan være en ressource for dem, hvis de har spørgsmål eller problemer, siger hun.

Der er ikke et bestemt område eller en oplandsby, som ligger øverst på prioriteringslisten, når det kommer til flere ladestandere til elbiler.

- Vi kigger på alle de steder, hvor der er behov for standere. Selvom loven træder i kraft i april, kommer der stadig til at gå noget tid, inden vi kan rulle ladestandere ud alle de forskellige steder. Vi arbejder hårdt på at finde de rette lokaliteter, siger Hannah Winge.

Varmtvandsbassinet bliver 34 grader varmt, og også tilgængeligt for folk med funktionsnedsættelser. Både i vandet og langs bassinet skal der være træningsfaciliteter, og fra den nye bygning bliver der sat en glasdør og vinduer i, så man kan kigge og gå ind til den eksisterende svømmehal. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Kan vandhundene hoppe i den nye svømmehal til juni? Se hvor langt byggeriet er

Det er lidt over et år siden, at byggeriet af det nye svømme- og aktivitetscenter Momentet gik i gang ved siden af Lystrup Skole.

Du har måske set, at bygningens fire vægge står, og at skiltet er blevet hængt op. Men hvordan skrider byggeriet frem indenfor?

Faciliteterne spænder over to saunaer og et varmtvandsbassin med mulighed for løbebånd og motionscykler på bassinets bund. Og ifølge Camilla Jørgensen, direktør i Lystrup Svømning, bliver der plads til både unge, gamle og folk med funktionsnedsættelser.

LystrupLIV har været på besøg for at se, hvor langt byggeriet er.

Byggeriet af Lystrups nye svømme- og aktivitetscenter Momentet træder snart ind i den sidste og afsluttende fase. LystrupLIV blev inviteret ind for at se, hvordan det skrider frem. Det samlede projekt beløber sig til cirka 45 millioner kroner.

Det er 12 år siden, at idéen om et nyt svømme- og aktivitetscenter i Lystrup blev luftet for første gang. Det første spadestik blev taget i oktober 2020, og om bare fire måneder overtager Lystrup Svømning nøglerne til Momentet, som lige nu er under opførelse ved siden af Lystrup Skole.

Lokalerne ligger i forlængelse af den nuværende svømmehal og kommer foruden et stort varmtvandsbassin blandt andet også til at rumme store, nye omklædningsrum, en wellnesssauna og en vildmarkssauna, et spabad, træningsfaciliteter og kunst.

- Indtil nu har jeg ikke hørt, at tidsplanen skrider, så jeg går ud fra, at det passer. Nu begynder man at kunne fornemme, hvor tingene skal stå, og det er befriende og sjovt, siger Camilla Jørgensen, som er direktør i Lystrup Svømning.

Går alt som planlagt, åbner Momentet 11. juni i år.

I og med at vi får Momentet, og det bliver så anderledes, kommer det hundrede procent til at sætte Lystrup endnu mere på Danmarkskortet. Især i idræts- og kulturverden.

Camilla Jørgensen, direktør i Lystrup Svømning

Foruden den nye bygning og indendørsfaciliteterne skal der også anlægges en stor aktivitetsplads kaldet Fællesskabspladsen foran Momentet. Det arbejde er også i fuld gang.

Løbebånd på bassinets bund

På Fællesskabspladsen skal der gøres plads til både en aktivitetsbane, en grillhytte, et udendørskøkken, vilde blomster og meget mere.

I den nye svømmehal kommer der blandt andet til at være boksepuder og træningsområder rundt om bassinet, og så bliver det muligt at køre på motionscykel og løbe på løbebånd i vandet.

Momentet ligger i forlængelse af den nuværende svømmehal ved Lystrup Skole. Byggeriet er lavet i røde mursten med skråtag, hvilket ligger i tråd med skolens arkitektur. Foto: Mette Marie Birch Breuning

- Uanset hvad, vi har lavet, har vi forsøgt at sikre, at det har sit eget særpræg. Det er også derfor, det hedder Momentet. Det handler om at være i nuet, og at skabe et sted som man husker, siger Camilla Jørgensen.

Det samlede projekt beløber sig til cirka 45 millioner kroner, og pengene er fundet af Lystrup Svømning hos blandt andet fonde, organisationer og virksomheder, og så har Aarhus Kommune støttet byggeriet med 11,6 millioner kroner.

Direktør for Lystrup Svømning Camilla Jørgensen glæder sig allermest til, at området bliver taget i brug både inde og ude, så der bliver skabt liv og aktivitet i Lystrup. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Derudover har Lystrup Svømning taget et kreditlån hos kommunen på 17 millioner kroner.

- Det har været vigtigt for os at lave et sted, hvor man kan opleve en masse ting, og hvor man har lyst til at være. Det har kunnet lade sig gøre ved, at vi løbende har rejst penge. Vi har brugt rigtig meget tid på at lave fondsansøgninger, siger Camilla Jørgensen og understreger, at foreningen stadigvæk søger finansiering til projektet.

Lystrup på landkortet

Lystrup Svømning har cirka 5.000 medlemmer og er dermed Danmarks næststørste svømmeforening. Af den årsag er foreningen ifølge Camilla Jørgensen allerede på landkortet, men der er ingen tvivl om, at Momentet forstærker den position:

- I og med at vi får Momentet, og det bliver så anderledes, kommer det hundrede procent til at sætte Lystrup endnu mere på Danmarkskortet. Især i idræts- og kulturverden. Det her med at tænke idræt, kultur, kunst og bevægelse både indendørs og udendørs sammen er et unika for idrætsverden og for lokalsamfundet.

Maler og billedkunstner Hans Krull står for kunsten i Momentet, som endnu ikke er færdigmalet. I det ene hjørne af bygningen skal der være et sansemotorisk område med vandfald og sten, man kan gå på. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Det er et krav fra Aarhus Kommune, at de nye faciliteter primært skal bruges til foreningsformål. Som borger skal man altså ikke forvente, at Lystrup får et badeland eller et nyt Lalandia, forklarer Camilla Jørgensen.

- Selvfølgelig kommer der også til at være åbent for offentligheden, men det, vi får støtte til, og som Aarhus Kommune forventer og forlanger, er, at det er et foreningsbåret sted. Vi er nødt til at have 90 procent foreningstilbud, ellers bliver vi for kommercielle. Vi skal værne om, at vi er en forening, siger hun.

Vanddæmoner

Det er maler og billedkunstner Hans Krull, der laver kunsten til det nye svømme- og aktivitetscenter. Det arbejde er også gået i gang, men er ikke færdigt endnu. Foruden de store vægmalerier, laver han også tre høje figurer, som skal stå for enden af varmtvandsbassinet. De skal forestille vanddæmoner, som spyr med vand.

Lystrup Svømning, som på nuværende tidspunkt har omkring 100 hold, har allerede planlagt over 200 hold næste år, og mulighederne for brugere med funktionsnedsættelser bliver også forbedret med blandt andet lifte og badestole i vandet.

- Der kommer flere forskellige muligheder for både voksne og børn med særlige behov og fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, siger Camilla Jørgensen.

Fra første salen i foyeren kan man gå ind på balkonen, som man kan se til højre i billedet. Derfra kan man gå videre til balkonen i den nuværende svømmehal. På den måde kommer de to områder til at hænge sammen. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Allermest glæder hun sig til, at både Momentet og Fællesskabspladsen bliver taget i brug, så der bliver skabt liv og aktivitet i byen:

- Jeg hader byggerier, som bare skal være flotte og nye, men som man ikke må bruge. Jo flere børn fra skolen, der synes, det er fedt at være på Fællesskabspladsen, jo gladere bliver jeg. Og så glæder jeg mig til at være med til at skabe et sted i Lystrup, som i højere grad gør, at man føler, man har et sted at komme.