Kent kan ikke høre solsorten i haven eller sove med åbent vindue: - Støjen fra motorvejen er blevet sværere at ignorere
I begyndelsen var støjen fra motorvejen ikke så invaderende, som Kent Krøyer havde frygtet. Men med årene har det ændret sig i takt med, at der er kommet mere trafik på vejen.
Han bor i den sydlige del af Lystrup tæt på Djurslandmotorvejen, og i dag kan han ikke længere sove med vinduet åbent. Faktisk har han været nødt til at sætte et lydisolerende vindue i for at kunne få sin søvn.
Og selvom der er lavet støjdæmpende tiltag, mener han ikke, at der bliver gjort nok for dem, som hver dag bliver generet af motorvejen.
Byrådsmedlem Jesper Kjeldsen (S) er også engageret i støjkampen. Han håber, at kommunen kan få midler fra Folketingets støjpulje.
Læs mere i artiklen.
Der er intet, som en sommerdag i haven. Fuglene fløjter, vinden bruser i træerne, hovedet får ro, og freden sænker sig.
Sådan er det for de fleste danskere, bare ikke for Kent Krøyer og hans hustru.
I over 30 år har de boet i den sydlige del af Lystrup, og de første mange år nød de godt af roen og den rene luft. Men da planerne for den nye Djurslandmotorvej blev luftet, blev Kent Krøyer bekymret.
- Vi tænkte: Hvad skal der nu ske? Vil vores hus falde til det halve i værdi, og kan vi leve her, når den kommer så tæt på, siger han.
De første mange år var støjen fra motorvejen faktisk ikke så slem som frygtet, men det har sidenhen ændret sig.
Sømmet i kisten
For mængden af trafik er steget med årene, og selvom der er volde og stenværn rundt om motorvejsrundkørslen og afkørslerne, er støjen ved Kent Krøyers bolig blevet mere og mere generende.
- Sømmet i kisten kom i sommer, da hastigheden på motorvejen ved Lystrup blev sat op fra 110 til 130 kilometer i timen, siger han.
Kent Krøyer, bor tæt på motorvejen i LystrupMan kan ikke få en garanti for, at der bliver ved med at være fredeligt og roligt, der hvor man bor. Men man må tage højde for det, de steder hvor folk kommer i klemme. Der må man hjælpe på en ordentlig måde, så de mennesker, der bor der, ikke bliver ved med at tage skade af det.
Ændringen blev gennemført på baggrund af et forlig indgået under den tidligere VLAK-regering, og for Kent Krøyer og hans hustru har det haft helt konkrete konsekvenser.
Det er slut med at tage lure i haven, fuglene er blevet sværere at høre, og så er det også blevet lidt af en udfordring at føre samtaler udendørs.
- Om sommeren kan vi godt lide at have vinduerne stående åbne, når vi sover. Det har vi opgivet. I stedet for har vi sat et lydisolerende vindue i, og under bestemte atmosfæriske omstændigheder kan vi alligevel høre støjen, siger han.
Stress og demens
Han og hustruens bolig ligger cirka 350 meter fra motorvejen i fugleflugt. Ifølge Miljøstyrelsens seneste støjmålinger fra 2017, altså før hastighedsstigningen på motorvejen blev gennemført, ligger støjen i området på 60-65 dB i dagtimerne.
Miljøstyrelsens officielle grænseværdi for trafikstøj ved boligområder ligger på 58 dB, mens WHO’s grænseværdi ligger på 53 dB. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen kan trafikstøj blandt andet medføre stress og hjertekarsygdomme.
Nye forskningsresultater fra Syddansk Universitet viser desuden, at man har en 27 procent forhøjet risiko for at udvikle Alzheimers og en 18 procent forhøjet risiko for at udvikle demens, hvis man over en årrække udsættes for trafikstøj over 55 dB.
- Det sætter da nogle tanker i gang. Får vi nu ordentlig søvn om natten? Det er jo skadeligt, hvis man over længere tid ikke sover ordentligt, og vi ved jo ikke, hvor længe vi kan tåle det, siger Kent Krøyer.
Kilden til problemet
Djurslandsmotorvejen blev indviet i 2008, og Kent Krøyer kan sådan set godt forstå, at den ligger, hvor den gør. Han anerkender også, at der er lavet støjdæmpende tiltag. Blandt andet er tilkørslerne til motorvejen snoede, så man først kan accelerere, når man er bag støjvoldene og i højde med motorvejen.
Alligevel mener han ikke, at der bliver gjort nok for dem, som er generet:
- Støjen fra motorvejen er blevet sværere og sværere at ignorere. Vi skal nok overleve med de foranstaltninger, vi selv har gjort, men principielt er det forkert, at man skal løse problemet på den måde, når man kan løse det meget nemmere nede ved motorvejen.
- Når vi har gæster, er støjen noget af det første, de tænker over. Og vores naboer prøver at leve med det, ligesom vi alle gør. Indtil man får nok, siger han.
Lyd måles i decibel
- Lyd måles i decibel (dB). 0 dB er den svageste lyd, man kan høre med en normal hørelse, og smertegrænsen går typisk ved 120-130 dB.
- Decibel er en logaritmisk skala, hvilket betyder, at man ikke bare kan lægge dB-tallene sammen, når man beregner den samlede støjbelastning.
- Hvis man for eksempel bruger en maskine, der støjer 80 dB, og starter en maskine magen til, stiger lydniveauet med 3 dB til 83 dB. En fordobling af lyden giver altså kun en forøgelse af støjbelastningen på 3 dB.
- En stigning på 1 dB kan næsten ikke høres, mens en stigning på 3 dB opfattes tydeligt, og teknisk set er en fordobling af lydtrykket, men det er ikke sådan, mennesker hører det. Der skal 8-10 dB til, før det menneskelige øre opfatter det som en fordobling eller halvering af lyden.
- Almindelig tale ligger mellem 60-70 dB, mens en ambulance med udrykning ligger på 120-130 dB.
Kilde: Arbejdstilsynet.dk og arbejdsmiljoweb.dk
Og nok har Kent Krøyer fået.
Da motorvejene i Danmark er statsejede, og det er Vejdirektoratet, der er ansvarlige for eventuelle ændringer, har han udformet et borgerforslag til Folketinget. Heri fremlægger han konkrete forslag til, hvad man kan gøre for at mindske støjgenerne langs de store veje. Det kan du læse mere om her.
Støjen føres langt
For selvom der er lavet støjdæmpende tiltag ved motorvejen i Lystrup, tager de ifølge Kent Krøyer ikke højde for, hvor langt lyden føres. Da Lystrup skråner op ad, er det hans erfaring, at støjen kan høres i store dele af byen:
- Ved Lystrup har det været nødvendigt at bygge motorvejen tæt på et lille boligområde, men skråningen gør, at der er mange flere, der bliver påvirket.
Ifølge Miljøstyrelsens støjkort strækker lyden fra motorvejen sig næsten helt op til letbanestationen. Her ligger støjen i dagtimerne mellem 55-60 dB.
I sommer afsatte et bredt forlig i Folketinget tre milliarder kroner til bekæmpelse af trafikstøj i perioden fra 2022 til 2035. Midlerne skal primært gå til støjskærme i særligt belastede områder, men indsatsen skal også ske i nærområderne, så dem, der påvirkes af støj fra store veje, også får støjbeskyttelse.
Med forliget får kommunerne også mulighed for at medfinansiere støjdæmpende tiltag, hvis de selv ønsker at bidrage.
3 milliarder til at bekæmpe trafikstøj
- Et bredt forlig i Folketinget har afsat tre milliarder kroner til bekæmpelse af trafikstøj i perioden 2022-2035.
- Pengene skal primært gå til støjskærme i særligt belastede områder, men derudover skal der også fremover være fokus på de afledte effekter i nærområderne.
- Indsatsen skal altså ikke kun ske der, hvor en vej bygges eller udvides, men også i nærområderne, så de borgere, der påvirkes af støjen fra store veje, også opnår støjbeskyttelse.
- Der skal være mulighed for kommunal medfinansiering til støjskærmsprojekter de steder, hvor kommuner selv ønsker at bidrage.
- Parterne bag forliget vil desuden fremme brugen af støjsvage dæk gennem et internationalt standardiseringsarbejde.
Kilde: Infrastrukturplan 2035
En af de kommunalpolitikere, som har kastet sig ind i støjkampen, er Jesper Kjeldsen (S). Han er medlem af Teknisk Udvalg og har blandt andet søgt svar på, om Aarhus Kommune kan få andel i midlerne fra Folketingets støjpulje.
- Det har vi ikke fået noget klart svar på endnu, men jeg vil i hvert fald forsøge at finde svar på, hvor i kommunen der bor flest mennesker, som er påvirket af støj, siger han.
Mere følsom
Ifølge Jesper Kjeldsen er opmærksomheden på støjproblemet blevet større efter offentliggørelsen af de nye forskningsresultater. Da motorvejene omkring Aarhus er statsejede, vil han være særligt opmærksom på, at borgerne ikke bliver "kastebold" mellem kommunen og staten.
- Vi skal se, om vi kan finde en måde at samarbejde om støjdæmpning, så kommunen ikke giver staten ansvaret, og staten ikke giver kommunen ansvaret, siger Jesper Kjeldsen.
Står det til ham, skal kommunen også blive bedre til at tænke støjgener ind i nye byggerier og udstykninger, for eksempel i form af støjdæmpende asfalt og støjvolde.
- Et godt liv handler også om ro og fred, og der har vi en forpligtelse, når vi bygger nye huse og laver udstykninger. Og så skal vi have rettet op de steder, hvor det står værst til, siger han.
Opfattelsen af støj er individuel, men spørger man Kent Krøyer, har hans generelle irritationsniveau ført til, at han er blevet mere støjfølsom med årene:
- Man kan ikke få en garanti for, at der bliver ved med at være fredeligt og roligt, der hvor man bor. Men man må tage højde for det, de steder hvor folk kommer i klemme. Der må man hjælpe på en ordentlig måde, så de mennesker, der bor der, ikke bliver ved med at tage skade af det.
Har du indspark til støjdebatten, eller har du selv oplevet, at trafikstøjen er generende? Så vil jeg meget gerne høre fra dig. Du kan kontakte mig på membr@lystrupliv.dk.