Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger LystrupLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Hvor lang er ventetiden ved letbaneoverskæringerne i Lystrup, og hvorfor går der så lang tid, inden toget kører forbi? Vi har spurgt direktøren for Aarhus Letbane. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Her er grunden til, at letbanebommen er nede i flere minutter

Alle bilister i Lystrup har prøvet at holde stille ved letbaneoverskæringerne på Sønderskovvej og Lystrupvej. Nogle gange føles det som om, man venter i en evighed, før letbanen kører over vejen, og man kan komme videre i programmet.

Det mener i hvert fald flere læsere.

Nogle har også oplevet, at fodgængere og cyklister sniger sig over skinnerne, selvom bommene er nede, klokkerne bimler, og lysene blinker.

Men det er der ingen undskyldning for, lyder det fra Michael Borre, som er direktør for Aarhus Letbane.

Den tekniske forklaring på, at bommene i gennemsnit er nede i halvandet til to minutter, kan du blive klogere på i artiklen nedenfor.

Men er letbanen ramt af forsinkelser, kan det ifølge Michael Borre ske, at man må vente lidt længere ved overskæringerne. Og nogle steder kan den ventetid mindskes. Det arbejde vil Aarhus Letbane måske se på efter sommerferien næste år.

Det er juletid, og det mærkes tydeligt i garagen hos Maria Dahl Mikkelsens forældre. Her har hun nemlig omkring 10.000 lysestager og skåle, som er designet som julekugler, opmagasineret.

Dem sælger hun gennem sin virksomhed Mamik Design. På sigt er drømmen at leve som selvstændig – altså ikke kun ved at sælge julekugler – og så har den lokale iværksætter et ønske om at vende tilbage til barndomsbyen. Mød hende i artiklen længere nede.

Det er slut med at smide børnene i bilen for at spise aftensmad på McDonald's i Risskov, for restauranten har fjernet alle siddepladserne. Nu er det kun muligt at bestille takeaway – det går til gengæld hurtigere, og maden er mere frisk. Mere om det i nyhedsbrevets sidste artikel.

Tak fordi du følger med. God læselyst!

Billede af Mette Marie Birch Breuning
Billede af skribentens underskrift Mette Marie Birch Breuning Journalist
Flere borgere undrer sig over, at ventetiden ved letbanebommene er særlig lang i Risskov og Lystrup. Den gennemsnitlige ventetid ligger mellem halvandet og to minutter, siger direktøren for Aarhus Letbane. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Ugens undren: Hvorfor skal man holde så længe ved bommene og vente på letbanen?

Hvorfor går letbanens bomme ned i så god tid, at man skal holde og vente i flere minutter, før man kan komme videre? Det undrer flere læsere, som jævnligt holder i kø ved letbaneoverskæringerne i Lystrup.

Michael Borre, som er direktør for Aarhus Letbane, forklarer, at togene kører over såkaldte ’tændsteder’, som aktiverer bommene. Ved overskæringerne i Lystrup går bommene ikke op imellem to passerende tog, da det vil forstyrre køreplanen.

Den gennemsnitlige ventetid ligger mellem halvandet til to minutter, men sommetider kan den blive længere ved forsinkelser, og nogle steder er der også plads til forbedringer.

Det arbejde vil Aarhus Letbane måske se nærmere på efter sommerferien næste år.

Læs mere om det i artiklen.

Letbanebommene har en vigtig og nødvendig funktion, men de går ned i alt for god tid, så man skal holde stille i mange minutter, mener flere læsere. Hvordan kan det være? Vi har spurgt direktøren for Aarhus Letbane, Michael Borre.

Der kan ikke herske nogen som helst tvivl om, at det er godt, at bommene går ned, lysene blinker, og klokkerne bimler, når letbanen passerer vejene rundt omkring i Aarhus.

Alligevel vækker det blandt nogle læsere undren, at bilisterne skal holde stille i flere minutter, før toget rent faktisk kører over overskæringen. Ventetiden er ifølge en læser særlig lang ved overskæringerne i Lystrup og ved Nordre Strandvej og Rolighedsvej i Risskov.

Der kører flere tog over de forskellige overkørsler langs strækningen. Derfor kan det føles som om, at bomtiden er blevet længere, selvom det nok snarere er et spørgsmål om, at de er nede oftere.

Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane

- Man holder på Sønderskovvej i over fire minutter, når der er to tog, der skal passere hinanden på Lystrup Station. Når toget kommer fra den ene retning og ender på stationen, så fortsætter bommene med at være nede, imens man venter på, at det næste tog kommer fra den anden retning, siger Morten Schaumann, som bor og arbejder i Lystrup.

I de situationer bliver der dannet køer i både den ene og den anden retning, og stod det til Morten Schaumann skulle bommene derfor gå op imellem de to tog for at aflaste trafikken.

Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, anerkender gerne, at ventetiden kan føles lang i Lystrup såvel som Risskov, men han har en teknisk forklaring på, hvorfor man ikke kan hæve bommen mellem to tog.

Et buldrende tog

Når letbanen kommer buldrende med op til 100 kilometer i timen, vil den før alle stationer køre over et såkaldt 'tændsted', der får klokkerne til at bimle og bommene til at gå ned ved nærmeste overkørsel. Efterfølgende skal letbaneføreren være opmærksom på yderligere et signal, der indikerer, at bommen så rent faktisk er gået ned.

De sikkerhedsforanstaltninger kan få ventende til at bande og svovle, men man må indfinde sig med, at letbanens tidsplan bliver prioriteret højest.

- Når vi har en station med to perroner, skal togene samle op og sætte passagerer af, mens bommene er nede. Det er for at sikre, at toget kan køre, så snart passagererne er på plads. Ellers skulle det køre frem og vente på tændstedet, før det kunne køre videre, forklarer Michael Borre.

Morten Schaumann har boet i Lystrup i 10 år, og han oplever, at bomtiderne er blevet længere, nu hvor det er letbanen og ikke den gamle Grenaabane, der kører igennem Lystrup.

- Dengang var der længere tid mellem togene, og så gik bommen op mellem dem. Når toget mod Hornslet kommer, går bommene ned allerede inden, at toget er ved den foregående station ved Hovmarken, siger han.

Flere afgange

Ifølge Michael Borre er bomtiderne dog ikke blevet længere – hverken i Lystrup, Risskov eller andre steder på Grenaabanen. Han har dog et bud på, hvorfor det kan føles sådan.

- Der er flere afgange, så der kører flere tog over de forskellige overkørsler langs strækningen. Derfor kan det føles som om, at bomtiden er blevet længere, selvom det nok snarere er et spørgsmål om, at de er nede oftere, siger Michael Borre.

Der er ingen undskyldning for at kravle under bommene, når de er nede - hverken som fodgænger eller cyklist. Sådan lyder det fra Aarhus Letbanes direktør Michael Borre. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Han oplyser, at den gennemsnitlige bom er nede mellem halvandet til to minutter. Det kan dog skride, hvis der er forsinkelser på togene.

- Det hører til undtagelserne, at folk må vente i fire minutter. Normalt er bommene indstillet til at gå op automatisk efter tre minutter, men i forbindelse med forsinkelse kan det desværre lade sig gøre, siger Michael Borre.

Og der er plads til forbedringer. Aarhus Letbane har derfor et projekt liggende, der måske kan mindske ventetiderne på den anden side af sommerferien næste år. I første omgang skal et større anlægsarbejde – blandt andet ved stationen ved Vestre Strandallé i Risskov – gennemføres.

- Man kunne måske optimere nogle tændsteder, så lukketiden bliver kortere. Alternativt kan man også se på, om bommene skal gå hurtigere op, hvis toget ikke er kommet inden for tre minutter, siger Michael Borre.

Ingen gode undskyldninger

Ved de fem overkørsler i Vejlby og Risskov har Aarhus Letbane også forsøgt at optimere, så bomtiden bliver mindre. Eksempelvis tog det blot et minut og ti sekunder fra bommen gik ned, til de gik op igen, da vores udsendte journalist en eftermiddag i myldretiden stod ved overkørslen ved Nordre Strandvej og Rolighedsvej i Risskov.

Til trods for den korte ventetid var der en utålmodig cyklist, der valgte at passere under bommene – heldigvis i god tid før togets ankomst.

I Lystrup har Morten Schaumann også flere gange oplevet, at fodgængere og cyklister sniger sig over skinnerne, selvom bommen blokerer for bilisterne.

Men det er en dårlig ide, og det kan direktøren for Aarhus Letbane, Michael Borre, ikke understrege nok:

- Vi ser desværre eksempler på biler, der prøver at zigzagge mellem bommene og cyklister, der går under, men det er simpelthen den dårligste ide. Der er situationer, hvor letbaneføreren fortæller, at de har været lige ved at påkøre folk, men det er blevet bedre. Min opfordring er, at man skal lade være med at sætte sit liv på spil, for i et møde mellem person og tog, der taber personen altid.

I første omgang designede Maria Dahl Mikkelsen en skål formet som en julekugle. Nu har hun også designet fyrfads- og kalenderlysstager. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Maria har fyldt forældrenes garage i Lystrup med flere tusinde julekugler

I en garage i Lystrup står der lige nu 10.000 julekugler opmagasineret. Eller det vil sige, faktisk er det skåle og lysestager, som er designet som julekugler.

Kvinden bag er Maria Dahl Mikkelsen, som kommer fra Lystrup, men i dag bor og studerer i Odense.

Iværksætteri har altid interesseret hende, og nu har hun startet virksomheden Mamik Design, og har travlt med at få solgt og leveret skåle og lysestager fra sine forældres garage til kunder i hele Danmark.

Hun drømmer om at udvide sin virksomhed og komme til at leve som selvstændig. Og så drømmer hun om at vende tilbage til den by, hvor hun er vokset op.

Mød hende her.

Det begyndte med en idé og en 3D-printer. Nu sælger Maria Dahl Mikkelsen skåle og lysestager designet som julekugler fra lageret hos sine forældre i Lystrup. Iværksætterdrømmen lever, og det samme gør drømmen om en fremtid i barndomsbyen.

De nåede kun lige at komme frem, inden kalenderen sagde 1. december. Maria Dahl Mikkelsens 10.000 skåle og lysestager, som hun selv har designet efter den klassiske julekugle.

Først sad de fast i Kina, fordi der var problemer med togsporene. Da de så nåede til Polen, måtte de ned til Budapest for at komme igennem tolden, inden de kunne fortsætte deres færd nordpå.

Jeg har nok været lidt fascineret af, at jeg kan noget selv. Jeg har altid været glad for design og især for julen. Den har jeg brugt som mit ’happy place’, hvis der var noget, der ikke gik, som det skulle.

Maria Dahl Mikkelsen, indehaver af Mamik Design

Til sidst blev tidspresset så stort, at Maria Dahl Mikkelsen overvejede at starte sin røde Toyota og køre til Polen for at hente dem selv.

- Trackingnummeret virkede ikke, før varerne kom til Tyskland, men leverandøren i Kina kunne hele tiden følge med i, hvor de var. Så jeg måtte skrive til dem dagligt for at høre, hvor de var, fortæller hun.

I slutningen af november nåede skålene og lysestagerne langt om længe frem, og nu står de opmagasineret i hendes forældres garage i Lystrup. Herfra pakker og sælger hun til hele landet.

Det er ikke fra fremmede

24-årige Maria Dahl Mikkelsen er født og opvokset i Lystrup, men bor i dag i Odense, hvor hun studerer produktudvikling og innovation på Syddansk Universitet.

Nu har hun startet sin egen virksomhed, som hun kalder Mamik Design, og spørger man hende selv, har iværksætteriet altid levet i hende.

- Jeg har lavet stickers til postkasser og madkasser og glasjulekugler med navne på. Jeg har altid syntes, at det var sjovt at finde på noget, som folk gerne ville købe, fortæller Maria Dahl Mikkelsen, da LystrupLIV besøger hende i barndomshjemmet i Lystrup.

Sortimentet hos Mamik Design består af fyrfadsstager, kalenderlysstager samt små og store skåle. Foto: Maria Dahl Mikkelsen

At hun har lyst til at gå den selvstændige vej, har hun ikke fra fremmede. I 1990’erne havde hendes forældre deres eget bageri, og selvom de i første omgang frarådede Maria Dahl Mikkelsen at blive selvstændig, trak det alligevel i hende at prøve kræfter med det.

- Jeg har nok været lidt fascineret af, at jeg kan noget selv. Jeg har altid været glad for design og især for julen. Den har jeg brugt som mit ’happy place’, hvis der var noget, der ikke gik, som det skulle, siger hun.

Blandt andet derfor kredser Mamik Design om julekuglen.

En 3D-printer i døgndrift

Idéen opstod i forbindelse med Maria Dahl Mikkelsens studie. Sidste år købte hun nemlig en 3D-printer til studiebrug, og så gik hun i gang med at printe plastikskåle designet som en julekugle.

Billederne af skålen lagde hun op på en salgsside på Facebook, og så måtte 3D-printeren ellers køre i døgndrift frem til jul.

- Jeg solgte over 200 skåle, husker hun.

Og som en iværksætter, der kan se potentiale, gik hun videre med sin idé og fandt en leverandør i Kina, som kunne producere både skåle, fyrfadsstager og kalenderlysstager i keramik.

Da de 10.000 julekugler blev leveret hos Maria Dahl Mikkelsens forældre, kunne hendes far ikke nå sit eget værktøj for bare papkasser. Nu er de blevet stablet på en måde, så han kan komme til. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Efter en del skriftlig kommunikation på mere eller mindre gebrokkent engelsk vendte de tilbage og sagde, at hun som minimum skulle bestille en portion på 40.000 julekugler.

- Så tænkte jeg: Det kommer ikke til at ske. Så lægger vi den i graven, og så fortsætter jeg bare med min uddannelse, fortæller Maria Dahl Mikkelsen.

Men relativt hurtigt fik hun forhandlet mængden ned på 10.000, og så kunne hun ellers vente på at få varerne hjem. I dag kører hun fra Odense til Lystrup cirka hver anden dag for at ordne, pakke og sende julekugler.

Grundet leveringstiden fra Kina kunne salget først gå i gang i begyndelsen af december, men håbet er, at det for alvor tager fart næste år.

Drømmen om Lystrup

Foruden studiet og sin virksomhed jonglerer hun også med et studiejob. Og hjælpen fra forældrene i Lystrup er også afgørende for, at hun kan få det hele til at hænge sammen.

Faktisk var det hendes far, der foreslog at bruge garagen som lager. Han havde egentlig tænkt, at der også kunne blive plads til en af hans specialbiler, men den idé måtte han hurtigt droppe.

- Det er fedt, at de gider at hjælpe, når jeg finder på sådan et projekt. Vi blev enige om, at det er en chance, der er værd at tage, siger Maria Dahl Mikkelsen og fortsætter:

24-årige Maria Dahl Mikkelsen fra Lystrup har altid interesseret sig for kreative processer og iværksætteri. Foto: Mette Marie Birch Breuning

- Jeg kunne lige så godt begynde, mens jeg var under uddannelse, for så kan jeg se, om det kan blive til noget, eller om jeg skal ud at have et ”rigtigt” job.

Drømmen er at udvide forretningen og leve af at være selvstændig, og hun henter blandt andet inspiration fra virksomheder som Kähler og Klarborg. Men der er også en anden drøm, som fylder lige så meget:

- Jeg tror aldrig rigtig, at jeg har forladt Lystrup. Jeg har boet her hele mit liv, og mine forældre og bedsteforældre har boet her hele deres liv. Jeg vil meget gerne tilbage til Lystrup.

LystrupLIV er et nyhedsbrevsmedie, som ugentligt udkommer med artikler om Lystrup, Elsted, Elev og Nye direkte i din indbakke. Du kan tilmelde dig her.

Siddepladserne er væk, men takeaway-kapaciteten er fordoblet på McDonald's i Risskov. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Kolde fritter eller kanon koncept: Ny McDonald's deler vandene i Lystrup

Det er ikke længere muligt at spise sin burger og sine fritter i restauranten på McDonald’s i Risskov.

Fastfood-restauranten har som den første af sin slags valgt at fjerne alle siddepladserne, så den fremover kun står på takeaway. Det skriver det lokale medie RisskovLIV.

Den beslutning deler vandene på den lokale Facebook-gruppe for Lystrup, men ifølge franchisetager Jackie Høst var det enten nødvendigt at finde en ny lokation til restauranten eller at fjerne muligheden for at sidde ned.

Nu er kapaciteten i restaurantens drive-in blevet fordoblet, så man endnu hurtigere kan få frisk og varm takeaway.

McDonald's-restauranten i Risskov har som den første i Danmark – og måske i verden – valgt at fjerne alle siddepladserne. Nu står menuen udelukkende på takeaway.

Det er ikke længere muligt at sidde i restauranten og spise sin cheeseburger med tilhørende fritter på McDonald's i Risskov. Restauranten har som den første i Danmark valgt at fjerne alle siddepladserne. Det skriver det lokale medie RisskovLIV.

Fastfood-restauranten åbnede i november efter en tre uger lang ombygning, og den endelige byggegodkendelse skulle hele vejen forbi USA.

- Man kan måske godt sige, at vi er en form for forsøgskanin, for vi er de første i landet til at fjerne siddepladserne, og det ville ikke undre mig, hvis vi også var de første i verden. Det er en del af McDonald's DNA, vi skærer fra ved at fjerne siddepladserne, så det krævede godkendelse fra både det nordiske hovedkontor og fra Chicago, fortæller franchisetager Jackie Høst til RisskovLIV.

Og på den lokale Facebook-gruppe for Lystrup har de fjernede siddepladser fået blandede modtagelser.

En kalder det en "underlig beslutning", mens en anden skriver, at hun ikke længere vil købe burger, pomfritter og sodavand der. Andre mener ikke, at det er et problem, så længe kapaciteten følger med.

Coronakrisen

Og det gør den. Restaurantens drive-in er blevet fordoblet, og selvom man ikke længere kan spise i restauranten, kan man også fremover bestille sin mad indenfor.

Ifølge Jackie Høst skulle der enten findes en ny lokation til restauranten eller fjernes siddepladser for at imødekomme det fremtidige behov.

Valget faldt på det sidste, blandt andet fordi coronakrisen har vist, at restauranten kan klare sig godt uden siddepladser, så længe der kan produceres frisk og hurtig takeaway.

Jackie Høst kan godt forstå, at nogle er skuffede over ændringen, men han er ikke bekymret for, at det kommer til at koste kunder på lang sigt.

- På den korte bane kan jeg sagtens forstå, hvis nogen kommer herind og bliver skuffet, fordi de har været vant til at kunne sidde ned. Vi håber, at folk på den lange bane vil lære at acceptere det, siger Jackie Høst til RisskovLIV.